04.12.2018

Latvijas Radio koris, diriģents Sigvards Kļava. Piedāvā “Soundstreams”. 17. novembris, Kanādas apvienotā baznīca.

Latvijas Radio kora sestdienas vakara koncerts būtu bijis īpašs baudījums ikvienam, kuru saista doma par 24 vīriešiem un sievietēm, kas savas balsis izmanto, lai sniegtos pāri dziesmas robežām.

Stāvgrūdām pilnajā Kanādas apvienotajā baznīcā, piedzīvojumu kārā Toronto koncertu rīkotāja “Soundstreams” uzņemti, Baltijas dziedātāji sava ilggadējā diriģenta Sigvarda Kļavas vadībā demonstrēja apbrīnojamu, noslīpētu tehniku un balsu balansu.

Viņi izpildīja arī tādus skaņdarbus, kurus vieglāk nosaukt par dziesmām. Tā bija pamatīga un izaicinoša programma, kurā atspoguļojās kora interese par jaunu mūziku. Kur vien braukdami, viņi aktīvi pasūta jaunus darbus, kā rezultātā mēs dzirdējām jaunas, Kanādas komponistu Omāra Daniela (Omar Daniel) un Gabriela Darmū (Gabriel Dharmoo) radītas kompozīcijas. Koris arī izpildīja Tālivalža Ķēniņa “Alleluia” kā veltījumu Kanādas latviešiem. T. Ķēniņš nomira Toronto 2008. gadā.

Tas bija jauks veids, kā atzīmē simts gadus, kopš Latvija ir neatkarīga no Krievijas.

Atsaucoties uz vēsturisko saikni start abām valstīm, koris izpildīja astoņas daļas no “The All Night Vigil”, Sergeja Rahmaņinova 1915. gadā radītā ievērojamā veltījuma Krievijas pareizticīgās baznīcas liturģiskajai mūzikai. Kora dziedājums bija īpaši apburošs darba klusajās daļās. Balanss starp balsīm bija teju perfekts, taču skaļajā mūzikā pietrūka spēka. Iespējams, tam bija saistība ar velmēm pilnās baznīcas akustiku.

Mūsdienu Latvijas mūziku pārstāvēja trīs komponisti: Ēriks Ešenvalds, Santa Ratniece (abi 41 gadu veci) un Pēteris Vasks, kurš ir paaudzi vecāks. 

Vakara kroņa numurs, tā sacīt, bija Ē. Ešenvalda komponētais “Stars”, ar ko tika atklāts koncerts. Daudzi no koristiem iznāca uz skatuves, turot rokās glāzes ar ūdeni. Tā vietā, lai atveldzētos, mūziķi, viegli slidinot pirkstus pār glāžu malām, tās padarīja par mūzikas instrumentiem.

Ē. Ešenvalds izmantoja šīs zvanošās skaņas, lai radītu harmonijas pilnu, apburošu fonu amerikānietes Sāras Tīsdeilas (Sara Teasdale) agrīnā 20. gs. rakstītam dzejolim.

Visas trīs Baltijas valstis - Latvija, Lietuva un Igaunija - ir pazīstamas ar to izcilo koru mūziku - gan kompozīcijām, gan to izpildījumu. Ja sestdienas programma uzskatāma par piemēru, tad šobrīd ir liela interese par bezvārdu dziedājumu. 

Man bija nedaudz žēl dažus no dziedātājiem, īpaši soprānus, dēļ stratosfēriskajām notīm, kas tiem bija jārada un ilgstoši jānotur. Inovatīvajai skaņu radīšanai nebija ne gala, ne malas visās trīs programmas daļās, ieskaitot fragmentus no Gabriela Darmū (Gabriel Dharmoo) kompozīcijas “Futile Spells”.

Tomēr, lai cik prasmīgi izpildīti, šie skaņdarbi bija komponistu un kora tehnikas izpēte. Tā nebija mūzika, ko ir viennozīmīgi lieliski klausīties, ja vien jūs neesat to lokā, kuri 1990. gadu sākumā izbaudīja “CBC Radio” nakts vidus raidījumu “Brave New Waves”.

Tehniku var izmantot, lai atstātu iespaidu, taču beigu beigās ir patīkami, ja vari aiziet no koncerta, pie sevis dungojot kādu melodiju. Tas šajā gadījumā nebūtu noticis ja vien, atkārtoti izsaukts, koris nebūtu izpildījis arī lieliskas Latvijas tautas dziesmu aranžijas.

Džons Tērauds, īpaši “The Star”

Svētdiena, 2018. gada 18. novembris

 

Latviešu piedzīvojums bezvārdu dziedājumā