Grammy Awards ICMA Lielā Mūzikas Balva
Izvēlne Aizvērt

Jaunumi

Latvijas Radio koris gatavo jauno koncertprogrammu ciklā ''Sakrālie dziedājumi''

Latvijas Radio koris un diriģents Kaspars Putniņš gatavo jaunu koncetprogrammu jau ilgu laiku lolotajā koncertciklā ''Sakrālie dziedājumi''.

“Un netopiet šai pasaulei līdzīgi, bet pārvērtieties, atjaunodamies savā prātā” (Rom. 12:2) – šie vārdi ir Krista Auznieka jaunā darba  ‘‘Sensus’’ pamatā. Patiesa jēga ir tām lietām un notikumiem, kas mūs pārvērš, atjauno prātu, ienes gaismu mūsu dzīvē.

Sakrālo dziedājumu programmās vienmēr notiek saruna starp dažādu laikmetu komponistu darbiem. 18. februāra koncertā Kaspara Putniņa vadībā tiks būvēti tilti starp 16. gadsimtu, vācu romantismu, mūsdienu latviešu un angļu komponistu mūziku. Koncerta centrā skanēs renesanses ģēnija, Džovanni Pjerluidži da Palestrīnas “Pāvesta Marčello mesa” (Missa Papae Marcelli), kas izglāba polifonas, oriģnāli komponētas mūzikas klātbūtni Rietumu baznīcā. Mesa sarakstīta ap 1563. gadu, kad liela daļa Tridentas koncila dalībnieku vērsās pret daudzbalsīgu, oriģināli komponētu baznīcas mūziku, jo tā pārāk bieži esot pašmērķīga, balstīta populāru dziesmeļu melodijās, bez cieņpilnas attieksmes pret Svētajiem Rakstiem. Pēc Palestrīnas “Pāvesta Marčello mesas” noklausīšanās tomēr esot kļuvis skaidrs, ka tādu skaistumu nedrīkst aizliegt – vaina ir komponistu nevīžībā, jo tie “netop pasaulei līdzīgi, bet, ka tiem jāpārvēršas, jāatjaunojas savā prātā.”

Ar Palestrīnas mesas daļām sabalsosies Johannesa Brāmsa cēlsvinīgais trīs motešu cikls  ar Bībeles pantiem ‘‘Fest und Gedenksprüche’’, kurā dzirdamas atblāzmas no 16. gadsimta Venēcijas polifonijas skolas rakstības, kā arī pazīstamā angļu muzikologa,  ‘‘Gramophone’’ apskatnieka, diriģenta un komponista Aivena Mūdija sakrālie kora darbi. Mūdijs privāti studējis kompozīciju pie Džona Tavenera, un viņa daiļrade ietekmējusies no krievu un grieķu pareizticīgo dziedājumiem. Komponists ir arī Ekumēniskās Konstantinopoles patriarhāta priesteris.